Rozwój dziecka przebiega jednocześnie na wielu płaszczyznach. Niezwykle ważna w tym procesie jest motoryka, czyli wszystkie ruchy, jakie wykonuje kilkulatek. Zasadniczo wyróżniamy motorykę małą oraz dużą. Stymulowanie ruchowe ma szczególne znaczenie w okresie przedszkolnym, ponieważ wpływa na ogólny rozwój młodego człowieka. Przeczytaj, jakie kreatywne pomysły na zajęcia dla dzieci w różnych grupach wiekowych można zastosować, aby aktywnie wspierać motorykę.

Motoryka duża a motoryka mała – obserwacja dziecka to podstawa

Wszystko zaczyna się od ruchu. Ćwiczenia z nim związane wpływają na całościowy rozwój dziecka już od pierwszych chwil życia. Jednak każda, nawet najmniejsza aktywność, to efekt szeregu procesów, za które odpowiada mózg. Sprawność fizyczną nazywa się oczywiście motoryką, a system odpowiedzialny za ruchliwość ciała układem motorycznym.

Jak już wspomniano, wyróżniamy jego dwie kategorie:

  • motoryka mała – obejmuje ona wszelkie ruchy palców oraz dłoni i jest ściśle powiązana z rozwojem ogólnoruchowym; czynności wymagające posługiwania się tymi częściami ciała wymagają skupienia oraz koncentracji – należą do nich m.in.: chwytanie, pisanie, malowanie, lepienie, ugniatanie,

  • motoryka duża – to ogół aktywności wykonywanych całym ciałem – np. bieganie, tańczenie, skakanie, pływanie; stanowi kluczowy obszar dla ogólnego rozwoju.

Należy pamiętać, że oba rodzaje motoryki są ze sobą powiązane i należy stymulować ich rozwój jednocześnie. Nadrzędna kategoria to motoryka duża, z której później inicjowana jest sprawność manualna. Im więcej aktywności ogólnoruchowych będzie wykonywać dziecko, tym lepiej poradzi sobie z zajęciami wymagającymi koncentracji i celności.

Przykłady zabaw dla przedszkolaków

Wspieranie rozwoju małej motoryki powinno być dostosowane do wieku przedszkolaków. Odpowiednie zajęcia, angażujące całe ciało maluchów, pomogą opanować im umiejętności przydatne w zabawach i grach. Poznaj nasze pomysły na kreatywne zajęcia dla dzieci w przedszkolu usprawniające motorykę.

3-latki

Gdy dziecko wkracza w trzeci rok życia, następuje u niego intensywny rozwój poznawczy. Szczególnie aktywnym obszarem nauki jest koordynacja wzrokowo-ruchowa, którą maluch chętnie wykorzystuje np. przy rysowaniu.

Do ciekawych zabaw należą:

  • grupowanie klocków lub kształtów w kategorie (koła, kwadraty lub zgodnie z kolorami),

  • nawlekanie koralików na sznurek,

  • wałkowanie i wycinanie kształtów w plastelinie lub cieście,

  • przeciąganie sznurówki przez otwory,

  • rzucanie woreczka przez obręcz.

4-latki

Rozwój w tym wieku stabilizuje się, choć wciąż jest dość intensywny. Dziecko nabiera większej samodzielności przy zabawach. Ciekawi go również samodzielne rysowanie – zwłaszcza że w tych czynnościach posługuje się już ręką dominującą.

Warto rozwijać motorykę małą u 4-latków poprzez kreatywne zajęcia takie jak:

  • rysowanie brakujących elementów obrazka,

  • przygotowywanie sałatek, kanapek (obieranie mandarynek, smarowanie pieczywa masłem itp.),

  • przelewanie płynów z jednego pojemnika do drugiego,

  • wycinanie kształtów,

  • łapanie woreczków i mniejszych piłek.

5-latki

Przedszkolaki w wieku 5 lat świadomie wykorzystują nabyte umiejętności oraz szlifują sprawność ruchową. Zdolność koncentracji jest tu dość duża, dlatego warto poświęcić uwagę zajęciom wymagającym skupienia.

Pięciolatki chętnie angażują się w bardziej skomplikowane zabawy, czyli:

  • kolorowanie kształtów zgodnie z ustalonym kolorem,

  • wyszywanie nićmi prostych przedstawień,

  • podbijanie balonów jedną dłonią,

  • gra w bierki lub domino,

  • zaplatanie warkoczy i supełków.

Praktyczne wskazówki dla pedagogów

Przygotowując program zajęć usprawniających motorykę małą, pamiętaj o kilku ważnych rzeczach, które sprzyjają rozwojowi psychoruchowemu:

  • stymuluj jednocześnie małą i dużą motorykę,

  • jeśli brakuje Ci pomysłów, korzystaj z poradników zajęć plastycznych,

  • jeśli dziecko może coś zrobić samodzielnie, nie rób tego za niego – np. zapinanie guzika lub zamka,

  • unikaj karcenia za potknięcia lub nieprecyzyjne ruchy,

  • wprowadzaj różnorodność w zajęciach, unikaj monotonii,

  • nie ponaglaj dziecka – niech wykonuje czynności w swoim tempie.

Kreatywne zajęcia dla dzieci w przedszkolu? Śledź nasze propozycje!

Starannie zaplanowane zajęcia dla dzieci w wieku przedszkolnym są niezbędne dla rozwoju małej motoryki. Pamiętaj jednak o zabawach ogólnoruchowych, które stymulują układ motoryczny do lepszego wykonywania czynności manualnych. Szukaj inspiracji plastycznych dla nauczycieli oraz pomysłów na kreatywne zajęcia na naszej stronie internetowej dlaprzedszkola.pl. Znajdziesz tam przystępne poradniki zajęć plastycznych oraz wskazówki opracowane przez praktykujących pedagogów.