nieśmiały przedszkolakIntegracja z rówieśnikami to codzienność w życiu przedszkolaka. W ten sposób dziecko uczy się współpracować w grupie oraz łatwiej nawiązuje kontakty w późniejszych latach. Co jednak, gdy maluch jest nieśmiały? W jaki sposób przekonać go do wspólnych zabaw? Poniżej wskazujemy, które zachowania powinny wzbudzać większą czujność. Poznaj nasze pomysły na kreatywne zajęcia dla dzieci w przedszkolu – mające na celu stopniowe zintegrowanie skrytego dziecka z grupą.

Kiedy niechęć do wspólnej zabawy jest naturalna?

Już 2 i 3-latki wykazują zainteresowanie innymi dziećmi i mogą nawiązywać z nimi pierwsze kontakty. Jednak nie oznacza to, że maluchy od razu wskoczą do piaskownicy i zaczną dzielić się zabawkami. Dzieci będące w tym wieku na ogół preferują samodzielną zabawę – nawet jeśli obok znajdują się ich rówieśnicy. Co ciekawe, kłótnie o klocki czy łopatki nie oznaczają niczego złego – są naturalnym efektem silnego poczucia własności, charakterystycznego dla małych dzieci.

Rzadko się zdarza, że trzylatek sam zainicjuje wspólną zabawę, dlatego zadaniem nauczyciela jest integracja oraz rozwój społeczny podopiecznych. Im wcześniej maluch będzie zachęcany do zajęć w grupie, tym lepiej będzie radził sobie w późniejszych kontaktach z drugim człowiekiem. Przebywając z innymi dziećmi, uczy się on obserwacji oraz skutecznego dialogu, a także rozwiązywania konfliktów.

Zacznij od najprostszych zabaw ruchowych

Nieśmiałość w wieku przedszkolnym nie musi oznaczać tego samego, co w przypadku starszych dzieci lub dorosłych. W każdej grupie znajdzie się przynajmniej jeden maluch stroniący od zabaw z rówieśnikami. Kluczem jest tu jednak stopniowe integrowanie, które zachęci, a nie wystraszy.

Nieśmiałych dzieci nie należy zmuszać do rywalizacji. Przedszkolaki są bardzo wrażliwe – porównywanie z innymi może prowadzić do obniżenia samooceny.

Zacznij integrację od prostych zabaw takich jak:

  • pociąg,
  • tańce w kółeczku,
  • wspólna gimnastyka,
  • zabawa z balonami lub piłkami.

Pamiętaj o odpowiednich komunikatach kierowanych do dziecka. Zachęcaj go do zabawy słowami: „zabawa nie będzie tak udana bez ciebie”, „ostatnio dobrze sobie radziłeś, spróbuj”. Warto ćwiczyć przy tym… popełnianie błędów. Pokaż, że każdy ma prawo do pomyłek i ucz tolerancji względem rozmaitych niedoskonałości.

obserwuj przedszkolaka

Obserwuj przedszkolaka, odczytuj sygnały

Skrytość może być subiektywnym odczuciem. Jeśli zauważysz, że dziecko mimo zachęt oraz prób integracji wciąż unika kontaktów z rówieśnikami, poproś o konsultację innych nauczycieli. Być może kolega lub koleżanka dostrzeże coś, co Tobie umknęło podczas obserwacji.

Zachowania, na które szczególnie warto zwrócić uwagę to m.in.:

  • jąkanie się, drżenie dłoni,
  • trudne rozłąki z rodzicami,
  • skrajny lęk przed wspólnymi zabawami,
  • niska aktywność ruchowa,
  • brak wiary we wszystkie wykonywane zadania.

Ważna jest też rozmowa z rodzicami. Bywa, że nieśmiałość i niska samoocena to efekt surowego wychowania lub skrajnej nadopiekuńczości. Warto zachęcać rodziców do uczestniczenia w szkoleniach dotyczących m.in. wspierania społecznego rozwoju u dzieci.

Prace plastyczne w grupie?

Dobrym sposobem na integrację „nieśmiałków” są wspólne zajęcia plastyczne. Choć odbywają się one w grupie, każde dziecko ma wówczas okazję do indywidualnego wykazania się.

Wypróbuj nasze kreatywne pomysły na plastykę dla dzieci:

  • drzewo z dłoni – na namalowanym pniu dzieci odciskają swoje rączki zamoczone w farbie,
  • obrotowa abstrakcja – dzieci siedzą wokół dużego brystolu, na którym znajdują się kropki wyciśniętej farby, a następnie rozcierają plamy kawałkiem tektury, tworząc kolorowe smugi; później wspólnie obracają brystol o kawałek i powtarzają czynność,
  • kolorowy łańcuch – maluchy wykonują ogniwa z kolorowych pasków papieru i kolejno przyłączają części, tworząc swego rodzaju girlandę,
  • wesoła rzeka – potrzebny będzie długi brystol i zaznaczony kontur „rzeki”; następnie dzieci siedzą wzdłuż rysunku i przyklejają kawałki niebieskiej bibuły, a później dodają „rybki” wycięte z kartonu (wcześniej pomalowane).

Nieśmiały przedszkolak potrzebuje czasu i cierpliwości

Skrytość i nieśmiałość u przedszkolaków zazwyczaj nie są powodem do niepokoju. Warto jednak jak najwcześniej zaczynać próby integracji dzieci. Podczas zajęć pamiętaj o dobrym słowie i werbalnej zachęcie – potrafi ona przynieść o wiele lepsze efekty niż jakakolwiek presja. Odkrywaj talenty u „nieśmiałków” i proponuj ćwiczenia, w których świetnie sobie radzą. Kolejne pomysły kreatywne dla najmłodszych, nawet tych najbardziej skrytych, znajdziesz na naszym blogu.